Mistressworks geeft sf schrijfsters een podium

Je hebt mensen die gefixeerd zijn door één specifiek onderwerp en daar uren over kunnen praten, in de veronderstelling dat de buitenwereld dezelfde interesse in dat onderwerp heeft. Zo heeft De Zesde Clan bijvoorbeeld veel belangstelling voor oude science fiction, geschreven door vrouwen. Daar wijdt ze op haar blog menig artikel aan, waarschijnlijk met de gedachte dat haar lezers daar op zitten te wachten.

Wat een goed idee van Mistressworks: recensies verzamelen van sf boeken van schrijfsters. Bekende namen zoals Joanna Russ en Margaret Atwoord komen voorbij, maar ook onbekendere, zoals Shariann Lewitt. Mocht je hun boeken niet kennen, lees dan een recensie zodat je een indruk krijgt van stijl en thema. Het leuke? Je kunt als lezer zelf een recensie schrijven (in het Engels) en naar de site sturen voor publicatie.

Wat denkt een lezer van haar blog als ze dit ziet? Wat ontzettend interessant. Shariann Lewitt ken ik inderdaad niet, maar van Joanna Russ en Margaret Atwood kan ik wel wat titels opnoemen. Ik ga gelijk naar de site om wat recensies te lezen, zodat ik een indruk krijg van stijl en thema, want dat boeit me enorm. En wat geweldig leuk dat ik zelf ook recensies kan schrijven in het Engels. Dat is namelijk een grote hobby van mij. Maar ja, vind maar eens een site die recensies plaatst van lezers. Dat doet niemand. Gelukkig kan het op deze site wel.

Er valt veel te genieten op de site. Naast vele recensies biedt het weblog links waarmee je op allerlei sites belandt die je normaal gesproken waarschijnlijk niet gevonden zou hebben. Met bijvoorbeeld chronologie van science fiction en utopische verhalen van schrijfsters voor de periode 1818 tot en met 1925, te beginnen met Frankenstein van Mary Shelley en eindigend met The Rule of the Beasts van Violet T. Murray.

Oh, eindelijk!!! Ik was al zo lang op zoek naar een chronologisch overzicht van science fiction en utopische verhalen van schrijfsters voor de periode 1818 tot en met 1925. Wat mooi dat dit bestaat. En wat geweldig dat De Zesde Clan dit allemaal voor mij ontdekt heeft. Wij delen echt dezelfde interesses.

Enfin, lekker rondstruinen, op links klikken en nieuwe auteurs ontdekken. De Zesde Clan is weer even bezig.

Dat lijkt ons een goed idee.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Mistressworks geeft sf schrijfsters een podium

  1. John zegt:

    Erg gelachen! Die Zesde Clan spoort echt niet.

Geef een reactie

