Reclamepolitie wijst aan wie wat mag eten en drinken

De blog van De Zesde Clan blijft voer voor psychologen en sociologen. Neem als voorbeeld haar artikel over de zogenaamde reclamepolitie. Het is vanuit een bepaald standpunt zeer interessant om te zien hoe ze feiten verdraait en op een verkeerde manier uitlegt, zodat die uitstekend passen bij haar stokpaardje dat de vrouw altijd het slachtoffer is van een mannenmaatschappij. Af en toe hebben de blanke mannen diep medelijden met De Zesde Clan. Wat moet het leven een hel zijn voor haar.

Het artikel over wat De Zesde Clan reclamepolitie noemt: elk weldenkend mens snapt dat de reclamemakers niet bepalen wie wat eet. Reclamemakers willen graag zoveel mogelijk verkopen, maakt niet uit aan wie.

Wat reclamemakers wel doen, is hun boodschap afstemmen op de doelgroep. En dat doen ze gebaseerd op allerlei onderzoeken. Verschillende doelgroepen willen op een verschillende manier aangesproken worden. Dat De Zesde tot de kleine groep behoort die dat het liefst wil ontkennen wil nog niet zeggen dat het niet waar is. De beroemde hersenonderzoeker Dick Swaab vertelde daar al over in zijn boek Wij zijn ons brein:

Zowel in de onderwerpen en kleuren als in de composities van tekeningen van jongens en meisjes zijn verschillen te zien die beïnvloed worden door hormonen in de baarmoeder. Meisjes tekenen bij voorkeur menselijke figuurtjes, vooral meisjes en vrouwen, bloemen en vlinders. Zij gebruiken heldere kleuren, zoals rood, oranje en geel. De onderwerpen zijn vreedzaam en de figuurtjes staan veelal op één lijn. Jongens daarentegen tekenen bij voorkeur technische objecten, wapens, gevechten en vervoersmiddelen zoals auto’s, treinen en vliegtuigen. Vaak is de compositie van bovenaf gezien en gebruiken ze donkere en koele kleuren, zoals blauw.

Al dit soort gegevens wordt door reclamemakers gebruikt om hun product aan de man / vrouw te brengen, met geen ander doel dan zoveel mogelijk verkopen (en niet om de vrouw te discrimineren zoals De Zesde Clan in haar artikel doet doorschemeren). En blijkbaar werkt die tactiek, anders zouden ze het niet doen.

Haar paranoïde gedrag doet haar over Fiona de Lange van BierEnVrouw zeggen:

Ze wil opkomen voor het recht van vrouwen om ook een biertje te drinken, zonder lastig gevallen te worden met rolpatronen en seksisme.

Vrouwen die bier willen drinken? Graag zelfs! Maar ja, of het in die hoeveelheden zal gaan dat het interessant is voor reclamemakers?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Reclamepolitie wijst aan wie wat mag eten en drinken

  1. Nu al 30% van de vrouwen drinkt bier. Kan je nagaan wat er gaat gebeuren als de reclamemakers echt creatief worden en de commercials zo insteken dat ze mannen en vrouwen aanspreken. Mooie markt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s