Wat je als man ook doet, je zult het in de ogen van een vrouw nooit goed doen. De Zesde Clan illustreert dat weer op haar blog. Dit keer doen we het niet goed bij het gebruik van stemmen bij virtuele assistentie. Maar wat doen we dan niet goed?
Stel dat we alleen mannenstemmen zouden gebruiken? Fout! Discriminatie van de vrouw!
Oké, dan gebruiken we vrouwenstemmen. Ook fout! Want:
Bedrijven stoppen vrouwen daarmee in een stereotiep hokje. De virtuele assistente werkt sussend en ondersteunend en zorgt ervoor dat je op je wenken bediend wordt.
Maar wat moeten we dan doen? De Zesde Clan geeft geen oplossing, maar klaagt en zeurt alleen maar en gebruikt daarvoor zoals gebruikelijk voorbeelden uit het buitenland. Dat komt omdat ze geen geschikte Nederlandse voorbeelden kan vinden. De klantenservice van bijvoorbeeld de marktleider op het gebied van online winkelen, bol.com, gebruikt de virtuele persoon Billie bij de klantenservice. Is dat in orde, Zesde Clan?
Of een ander voorbeeld dat de Zesde Clan noemt, het gebruik van stemmen bij navigatie in het verkeer. Elke gebruiker van een TomTom kan je vertellen dat de chauffeur zelf kan kiezen uit een vrouwen- of mannenstem. TomTom dringt je de keuze niet op, dus waar maakt De Zesde Clan zich druk over?
Als De Zesde Clan haar stem alleen maar gebruikt om onterecht te zeuren en te klagen, kan ze er beter het zwijgen toe doen.