Vrouwen produceren film = feminisme = tegen mannen?!?

Gerhard Busch, een journalist van de vpro-gids, interviewde actrice Juliette Binoche naar aanleiding van de film Elles. De Zesde Clan schrijft daar woedend een blogartikel over omdat de journalist volgens haar subjectieve vragen stelde over een film die gemaakt is door vrouwen, met vrouwen in het productieteam en vrouwen in de hoofdrol. De beste man had niet het woord feministisch mogen gebruiken toen hij verslag deed van de film.

Dit is de tweede keer dat de Zesde Clan kritisch over de VPRO gids schrijft. In tegenstelling tot andere omroepen heeft de VPRO een naam op te houden als progressieve en vernieuwende omroep. Kwaliteiten waar de zender zich graag op beroept.

De Zesde Clan trekt de kwaliteit van de vpro gids in twijfel. Dat is niet nodig. Ze zou de kwaliteit van haar eigen blogartikelen in twijfel moeten trekken. In het artikel mist namelijk één belangrijk gegeven en dat is de inhoud van de film Elles. Zodra de lezer weet waar de film over gaat, blijken de vragen van journalist Gerhard Busch uitermate relevant.

Zoals wel vaker moeten de blanke mannen de aanvullende informatie leveren zodat de lezer zelf een oordeel kan vellen, in plaats van gestuurd te worden door de subjectieve artikelen van De Zesde Clan waarin bepaalde informatie ontbreekt, omdat anders zou blijken dat De Zesde Clan wat uit haar nek loopt te zwammen.

De Spits schrijft over de film:

Het gebeurt niet vaak dat een film die zo duidelijk wil provoceren toch zo weinig vernieuwend of opwindend is. In Elles komt Juliette Binoche in haar rol van journaliste tot de conclusie dat iedere vrouw tot hoer wordt gemaakt, alsof er nooit een tweede feministische golf is geweest.

Dit is er aan de hand: Anne, een vrouw uit de hogere middenklasse van Parijs, spreekt voor een reportage in tijdschrift Elle uitgebreid met twee studentes die zich bij wijze van bijbaan prostitueren. De klus slaat haar danig uit het lood.

Klinkt dat alsof er feministische vragen over de film mogen worden gesteld? De Spits concludeert:

Het is dat de door de personages gebruikte iMacs en mobiele telefoons iets anders vertellen, anders zou je zomaar denken dat Ellesergens aan het begin van de jaren zeventig speelt. De gedachte dat een gehuwde vrouw, die een man nodig heeft om in comfort te leven, evengoed haar lichaam verkoopt – zij het op een minder zichtbare, misschien zelfs minder eerlijke manier dan een hoer – komt namelijk toch echt uit die tijd.

De manier waarop het contrast wordt geschetst tussen de welgestelde, onder een gebrek aan passie zuchtende Anne en de naar financiële veiligheid verlangende, vrijgevochten meisjes, is bovendien weinig subtiel en evenmin wereldschokkend. Op zich is dat niet erg, maar de vele expliciete seksscènes verraden dat regisseur Malgorzata Szumowska wel degelijk het verlangen had haar publiek eens flink te choqueren. Elles is een film die fel en feministisch wil zijn, maar die verzuimt om nieuw te licht werpen op thema’s die al vaak en veel beter behandeld zijn.

Dat Gerhard Busch inging op de vrouwenthema’s in de film, bewijst alleen maar dat hij zjin huiswerk goed heeft gemaakt. Hij kan er niets aan doen dat de film zo slecht wordt ontvangen. Uit de recensie van Moviescene:

Als je een verhaal vertelt over twee prostitués en een welgestelde huisvrouw, dan lijkt het voor de hand te liggen dat het verhaal van die twee prostitués vele malen interessanter is. Dat is in het geval van Elles ook zo. Als de irritante Anne nu was weggejaagd, dan bleef een hitsige reportage over die we ‘pornofilm’ hadden kunnen noemen. Als die ongemakkelijke seksscènes nu ook eens werden meegenomen naar de daarvoor bestemde afdeling, dan zou er uiteindelijk een hele aardige film overblijven die inzicht geeft in de beweegredenen van twee prachtige jongen vrouwen die ervoor kiezen om zichzelf te verkopen aan vreemdgaand en eenzaam Parijs.

Ook op Rotten Tomatoes krijgt de film geen goede beoordeling. Op dit moment beoordelen slechts 8 van de 37 recensenten de film als ‘vers’. Van het publiek vond slechts 30 % de film goed. Dat klinkt niet alsof we deze film volgend jaar terugzien bij de Oscaruitreikingen. Maar ja, welke vrouwenfilm haalt wel de Oscaruitreikingen?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s