La Barbe valt Cannes binnen

Het Filmfestival van Cannes is begonnen. Op de nominatielijst staan 22 films die meedingen naar de Gouden Palm voor de beste film. Voor de beste film. We herhalen die woorden nog maar eens, want De Zesde Clan schijnt het niet zo te snappen als je haar blogartikel over dat festival leest.

De 22 films die genomineerd zijn, zijn films van mannelijke regisseurs. Dat kan. De Zesde Clan vindt van niet, maar dat doet ze op basis van een denkfout die ze in haar artikel zet:

Cannes is één van de hoogtepunten in de filmwereld. Daar vertoonde films maken meer kans op internationale distributie, in de wandelgangen sluiten mensen deals en regisseurs die in Cannes onderscheidingen winnen, vinden sneller geldschieters voor nieuwe projecten. Door er een voor mannen, door mannen evenement van te maken, komen vrouwen op allerlei manieren op achterstand.

We zullen het voor De Zesde Clan helder uitleggen. De denkfout is deze: in Cannes wordt de prijs voor de beste film uitgereikt. Het is géén aanmoedigingsprijs of een prijs die bedoeld is om het werk van een regisseur onder de aandacht te brengen zodat hij / zij beter in the picture komt te staan. Nee, het is een prijs voor de beste film. De Zesde Clan zou terecht verbouwereerd zijn als de 22 films een willekeurige selectie zouden zijn van wat het afgelopen jaar verschenen was. Daar zouden uiteraard ook vrouwelijke regisseurs bij moeten zitten. Maar het is geen willekeurige selectie. En het is ook geen aanmoedigingsprijs.

In haar artikel noemt De Zesde Clan de Franse feministische beweging La Barbe die getooid met baarden het filmfestival binnenviel. La Barbe geeft in een open brief aan wat ze vindt van het feit dat alleen mannelijke regisseurs zijn genomineerd voor de beste film. Interessant detail: De Zesde Clan noch La Barbe zeggen inhoudelijk iets over de 22 films die geselecteerd zijn. Ze noemen beiden geen films van vrouwelijke regisseurs die in het rijtje hadden moeten staan en ze noemen beiden geen films van mannelijke regisseurs die ten onrechte in dat rijtje staan.

De Zesde Clan blijft zich maar vastbijten in het waanidee dat mannen alleen mannen nomineren voor prijzen. In haar paranoïde wereldbeeld waarin de mensheid in twee kampen is verdeeld, blijkt dat zo te werken. De verstandige mens weet wel beter. Neem bijvoorbeeld De Gouden Strop, de prijs voor de beste Nederlandstalige thriller. Met Rik van de Westelaken, Ine Jacet en Harriët Salm in de jury is het aantal blanke heteromannen ondervertegenwoordigd. En toch nomineert deze jury vijf mannen en geen enkele vrouw voor De Gouden Strop.

Hoe dat kan? Simpel. Een jury nomineert werk dat in aanmerking komt voor een prijs om ergens de beste in te zijn. Het is niet de taak van de jury om er voor te zorgen dat er een evenwichtige verdeling tussen man / vrouw is in de nominaties. Als je daaraan begint, is het einde zoek. Dan zullen er snel allerlei minderheidsgroeperingen komen met de eis dat ook eentje van hen genomineerd moet worden. In dat geval hoef je geen prijzen meer uit te delen voor het beste werk.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s