Waar je De Zesde Clan niet over hoort, deel 18

De laatste jaren krijgt Vrij Nederland er van feministische blogger De Zesde Clan van langs als het geen vrouw is die de prijs van de Thriller van het jaar wint. Vrij Nederland kiest altijd voor mannen omdat mannen nu eenmaal voor mannen stemmen, heet het dan. Zitten er vrouwen in de jury? Dan stemmen die ook voor een man want ze willen mannen behagen.

Ja, slachtoffermentaliteit kan je blik op de wereld enorm ontwrichten. We hebben al diverse artikelen geschreven over hoe een overkill aan mannelijke juryleden welbewust een vrouwelijke auteur als winnaar kozen, maar dat mag niet baten bij iemand die alleen oog heeft voor de eigen ‘waarheid’.

De Zesde Clan zal het artikel over Vrij Nederland op voorhand al hebben klaargezet: van de acht genomineerden was er maar één vrouw. En vier van de zes juryleden waren man. Een kans van tien op tien dat dat een mannelijke winnaar zou opleveren. Maar wat bleek? Het meisje in de trein van Paula Hawkins werd unaniem gekozen tot beste thriller van het jaar.

Ga het ons maar eens uitleggen Zesde Clan. Hoe kan dat? Hoe kan een jury met overwegend mannelijke juryleden kiezen voor een vrouw? De inhoud misschien? Nee, dat kan ook niet. Het boek gaat niet over mannen. Sterker nog, het verhaal wordt verteld door drie verschillende vrouwen. Oh gruwel, nog meer vrouwen. Hoe heeft dit kunnen winnen?

We zouden erg teleurgesteld zijn als De Zesde Clan niet alsnog een negatieve draai aan het geheel zou geven. Ondertussen feliciteren wij de jury van VN met deze keuze. Zoals elk jaar is er gekeken naar de inhoud, in plaats van het geslacht van de auteur. Jammer dat dit niet de ogen gaat openen van degenen die de wereld als een bikkelharde strijd tussen man en vrouw zien.

Update: Natuurlijk rept De Zesde Clan niet over het feit dat Een meisje in de trein gewonnen heeft. Waar ze het wel over heeft?

Ali Smith won de Baileys Prijs met haar roman How to be Both. De jury prees haar boek als een groots werk. De onderscheiding kijkt alleen naar werk van schrijfsters, en dat is één van de weinige manieren om een prijs te winnen. Uit tellingen blijkt namelijk dat ‘gewone’ onderscheidingen overweldigend kiezen voor mannelijke auteurs en boeken met een mannelijke hoofdpersoon. Als schrijfsters al winnen, gaat het vaak om een boek met een mannelijke held. Op die manier verdwijnt de stem van vrouwen. Nederland kent de Opzij prijs om deze monocultuur te doorbreken.

Hallo Zesde Clan, wakker worden uit je slachtofferschap! Nogmaals: een jury met meer mannen dan vrouwen heeft unaniem gekozen voor een boek dat door een  vrouw is geschreven. Het heeft ‘meisje’ in de titel. Het verhaal wordt verteld door drie vrouwelijke personages. Hoe lang blijf je nog je eigen ‘waarheid’ zien en schuif je alle feiten die anders beweren terzijde?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s